Geen vacatures meer door een strakke personeelsplanning

Doordat het afgelopen periode economisch voor de wind is gegaan zijn veel bedrijven gegroeid en zijn er vacatures ontstaan. De uitdaging ligt in deze tijd dan ook in het invullen van deze vacatures met goede mensen en dat valt niet mee. Veel bedrijven krijgen die vacatures niet ingevuld en dat belemmert deze bedrijven in verdere groei. Je kunt er dan uiteraard voor kiezen om verder te blijven zoeken en alles te doen om deze mensen te vinden. Je kunt ook out of the box denken en gaan zoeken hoe je meer kunt halen aan de mensen die er zijn. Waar dit onder andere mee zou kunnen is een goede personeelsplanning. Lees er meer over in dit blog.

Hoe werkt een goede personeelsplanning?

Personeelsplanning klinkt als een logisch wordt maar in de praktijk is het een duidelijke werkwijze die helpt om het werk efficiënter te plannen waarbij je beter gebruik gaat maken van de capaciteit van je medewerkers. Dit proces bestaat uit vier stappen. Het begint met de stap die forecasting heet. Je kijkt hierbij vooruit naar het werk wat op het betreffende bedrijf af gaat komen. Eén van de belangrijkste stappen omdat dit er voornamelijk voor zorgt dat je minder achter de feiten aanloopt. Doordat je verder vooruit kijkt ben je beter in staat om het werk goed weg te plannen. In stap twee ga je daarmee starten. Je kijkt dan namelijk naar de capaciteit die je beschikbaar hebt zodat je weet hoe lang je nodig hebt om het werk wat er aan komt ook daardwerkelijk te doen. In stap drie ga je een stapje concreter en kijk je wie wanneer er is en hoeveel capaciteit je wanneer hebt. Zo weet je wanneer je welk werk kunt plannen. Met deze informatie kun je de laatste stap doen namelijk het inroosteren en dit werkrooster delen met de betreffende medewerkers.

Voordelen op een rij

Het spreekt voor zich dat je met een goede personeelsplanning werk beter verdeelt. je haalt de pieken en dalen er meer uit. Je kan zodoende meer uit je bestaande medewerkers halen zonder ze daarbij extra te belasten waardoor ze meer werkdruk voelen. Naast dat het je medewerkerstevredenheid verhoogt kan het dus ook zomaar zo zijn dat je de vacature die je niet ingevuld krijgt niet meer hoeft in te vullen. Ook kan je medewerkers makkelijker inzetten op de zaken waar ze goed in zijn. Dus meer tevreden medewerkers en meer tevreden klanten.

Anouk

Leave a comment